this post was submitted on 05 Jun 2025
9 points (100.0% liked)

theNetherlands

2245 readers
14 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Als je een nieuwsbericht post, is het een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

If you’re posting a news story, it’s a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 2 years ago
MODERATORS
you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Torben 4 points 1 day ago (1 children)

Zie nu dat energeia een goed artikel hier over heeft: https://energeia.nl/allseas-investeert-miljoenen-in-nucleaire-voortstuwing-schepen/

Staat waarschijnlijk achter de betaalmuur, maar je ziet al aan de koptekst dat het nieuws anders is. "Investeert in" in plaats van "gaat varen".

Je hebt gelijk over de ingenieurs:

Een speciale afdeling wordt opgetuigd binnen Allseas, waar over twaalf maanden rond de 25 mensen zullen zitten.

Over financiering staat er:

vergunningen voor kernreactoren op schepen en land zijn uitdagend en complex. Allseas investeert €300 mln in de ontwikkeling

Over wet en regelgeving:

Feit is dat Allseas een zwaar vergunningentraject in moet. Volgens Rick Bulk, teamleider vergunningen nucleaire installaties bij toezichthouder ANVS, gelden voor de kleine reactoren die Allseas wil gebruiken dezelfde veiligheidseisen als voor een grote kerncentrale als die in Borssele. Tenminste, voor toepassing op land.

Voor toepassing op schepen zal Allseas ook een vergunning nodig hebben. Bulk: “De kernenergiewet kent hiervoor een vergunningplicht, maar er zijn geen specifieke bepalingen voor maritieme nucleaire toepassingen. De ANVS gaat daarnaast alleen over de Nederlandse wateren, niet over internationale wateren.”

Over technische haalbaarheid:

Het type kleine reactor dat Allseas wil gebruiken is een zogeheten HTGR, een hoge temperatuur gasgekoelde reactor. “Een bewezen technologie”, zegt Frederic Blom van nucleair kenniscentrum NRG Pallas. “In de jaren 80 is deze al in Duitsland getest. In China staan er momenteel twee.”

De reactor is ongeveer zo groot als een scheepsmotor en moet bij Allseas 25 MW aan vermogen opleveren. De HTGR gebruikt Triso-splijtstofdeeltjes. Het hart van elk Triso-deeltje bevat een kern van uraniumoxide dat is ingekapseld in verschillende keramische lagen die de splijtstof en splijtingsproducten insluiten. NRG Pallas heeft deze brandstof getest in zijn eigen reactor in Petten. Blom: “De veiligheid is hoog omdat de deeltjes bestand zijn tegen hoge temperaturen.”

Ik wens Allseas in ieder geval veel succes. Het zou toch mooi zijn als dit gewoon lukt, en Allseas het ASML wordt van de CO2-vrije scheepvaart!

[–] Akasazh 2 points 1 day ago

Mooi opgegraven, dank voor het delen!