this post was submitted on 17 Jul 2025
9 points (100.0% liked)

theNetherlands

2309 readers
3 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Als je een nieuwsbericht post, is het een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

If you’re posting a news story, it’s a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 2 years ago
MODERATORS
 

De Europese Commissie sleept Nederland voor het Europese Hof van Justitie. Brussel is het oneens met de wijze waarop de NS het alleenrecht heeft gekregen om in Nederland treinen te laten rijden. (Archieflink)

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] DonAntonioMagino 3 points 1 day ago* (last edited 1 day ago) (1 children)

Het gaat hier om de hoofdrailnetconcessie, zoals in het artikel wordt uitgelegd. De NS krijgt steevast de vergunning om het grootste deel van het Nederlandse spoorwegnet te bedienen. Op kleinere delen rijden inderdaad ook andere bedrijven.

Maar je moet er toch niet aan denken dat het hart van ons spoorwegnet wordt opgeknipt door een stel kutbedrijfjes, en dat je dan ineens allemaal onnodige overstappen krijgt, alleen om de marktfetisj van een paar politici te bevredigen.

[–] madjo 2 points 23 hours ago

Ja, dan krijg je british rail, dat is echt een nachtmerrie! Geef mij maar liever een semi-genationaliseerde monopolist dan honderden bedrijfjes die niet met elkaar communiceren, waarbij je 12 keer moet overstappen, om van Amsterdam naar Eindhoven te gaan.